FOTO: Shutterstock

Laga alltid stenskott direkt

Så här års kan det lätt smälla till i vindrutan.
Pang…ett trist och fult stenskott.
Tänk smart och fixa skadan direkt – för din säkerhet.

En repig och sprucken bilruta påverkar möjligheten att se och kan leda till en förlängd reaktionssträcka. Vindrutan är så mycket mer än en bit glas. Den är en viktig beståndsdel av bilens bärande konstruktion och bidrar till karossens styvhet och krocksäkerhet.

Visste du att airbagen tar stöd av vindrutan vid en kollision? Därtill har vindrutan ofta integrerad teknik som laser, sensorer och kameror vilka ytterligare bidrar till en trygg resa på vägen.

Reparera omgående

Du kan enkelt hindra att fukt och smuts tränger in och förstör filmen i glaset, genom att laga stenskottet direkt.
Ett stenskott kan spricka vidare vid temperaturväxlingar, eller om rutan utsätts för små vridningar från karossen.

– Stenskott som drabbar siktfältet är svåra att laga, då behöver rutan bytas. Annars kan vi ofta rädda rutan genom att laga, det bästa är att man kommer in till verkstaden så snabbt som möjligt så att stenskottet inte spricker upp och rutan måste bytas ut i alla fall. Vi rekommenderar stenskottsplåster som en provisorisk lösning, säger Kjell Borgström, reservdelschef på Din Bil Sverige.

Om du inte har stenskottsplåster till hands kan en genomskinlig packtejp fungera för att laga provisoriskt. Tänk på att göra rent glaset innan du tejpar.

4 snabba om stenskott

  1. Stenskott upp till en gammal femkronas storlek brukar gå att reparera.
  2. Tejpa över stenskottet så fort som möjligt när det har hänt, innan smuts och fukt samlas i skadan och eventuellt förvärrar den. På så sätt underlättar du för en bra lagning. Stenskott i glastak går att laga på samma sätt.
  3. Är skadan större än 30 millimeter krävs i regel byte av vindruta.
  4. Vindrutan måste bytas om:
    • det är fler än tre stenskott.
    • stenskottet är mindre än fem centimeter från fönsterkanten.
    • stenskottet är mitt i förarens synfält.
    • det har blivit sprickor.
Publicerat: 27 mars, 2018 Senast ändrad: 11 februari, 2019
Skrivet av redaktionen

Vi i redaktionen är erfarna biljournalister och bilentusiaster som här samlar all information bilägare kan ha nytta utav.